I dag fyller Astrid 80!

/ Permalink / 0
 
 
På midsommardagen - tidigt - ville Astrid boka in en fotografering. Det var nämligen bråttom med förberedelser inför 80-årsfesten ett par veckor senare. Då ville hon ge sina fem barn ett antal bilder på deras gamla mor som gåva. "- Dessutom kan ju någon av bilderna kanske göra sig bra vid kistan på min begravning också" sa hon lite klämkäckt och skrattade till... Med detta uttalande gick ett sådant här uppdrag, som du förstår, inte att tacka nej till!
 ♥
 
Efter en kort midsommarnatt och med rester av midsommarblomster i tinablicks hårtestar for hon i väg i lilla svarta bilen med kameraväskan laddad tidigt på lördagsmorgonen.
 
I det vackra huset där Astrid och hennes dotter tog emot andades det historia, jag riktigt kände de tidigare släktingarnas (nu bortgångna) andetag i nacken... - Spännande! I tamburen hängde fina ombyteskläder inför fotograferingen uppradade på galgar.
 
Förväntade mig vid telefonsamtalet några dagar tidigare en 79-åring som åtminstonde var liiite stel i lederna och såg framför mig massa intressanta fårade livsrynkor att fota. Hade noterat att äldre personer var något som saknades i mitt bildarkiv där de äldsta hittills var i 60-årsåldern och de allra flesta inbokningar oftast handlade om barn och ungdomar.
Till min förvåning var det här en 79 år ung kvinna i sina allra bästa år med otroligt mycket energi och spring i benen och rynkorna som jag hade sett fram emot får jag nog leta efter på annat håll... 
 
Medans vi fotade runt om i hela juniträdgårdens olika doftande och prunkande miljöer och därefter även inomhus på utvalda platser fick jag berättat för mig om hela Astrids liv. Tiden liksom bara försvann och stundtals glömde jag bort att det faktiskt var för att fotografera jag var där... Vid avskedskramen vid den svarta, smidade järngrinden fick den snart 80-åriga tjejen med hennes dotter Marie tumma på att ta kontakt med Helena Bergströms far - som hon råkade ha känt en gång i tiden. För det här huset och den här kvinnan med en fantastisk historia i bagaget var som gjort för en svensk biofilm. Såg framför mig en perfekt Astrid med Helena Bergström som huvudrollen... - Så håll ögonen öppna på Bio Capitol, gott folk!!!
 
Den här liksom de flesta andra uppdrag kändes i hjärtat...
 
/Catrin
Till top