Häng med till South Africa en sväng!

Resor / Permalink / 0
Klicka på pilen som är på lejonungarna så startar bildspelet! 
 
 
En dag kom äldste sonen hem och berättade att han tänkte studera sitt tredje universitetsår på Internationell ekonomi  -  I JOHANNESBURG!
Eftersom jag inte varit i Sydafrika googlade jag febrilt de närmsta dagarna. Sammanfattningsvis bestod svaren på mina sökningar av uppmuntrande filmsnuttar och texter som:
 
  • "Hur du överlever en dag utan att bli mördad i Johannesburg"
  • "En icke-turistvänlig-stad"
  • "Apartheid"

  • "Livsfarliga, stora djur både på land och i vattnet"
  • "Fara för livet om man hamnar i fel kvarter"
  • "Mycket stor brottslighet"

  • "Pistoler ej tillåtet på skolan"
  • "Som turist - rör dig alltid i grupp"
  • "Du måste ha ögon i nacken. Hela tiden"
  • "Skolan är inhägnad av höga murar, taggtråd och beväpnade vakter"
 
Efter otaliga sömnlösa nätter och ett flertal övertalningsförsök av en orolig mamma med att få sonen att välja "typ Köpenhamn, Oslo eller någon annan trevlig Nordisk stad" fanns inget annat alternativ än acceptans.
 
Under terminen som följde var det fascinerade rapporter näst intill varenda dag via skype, telefon eller  facebook (Även gillning på Instagram var OK som livstecken.)
 
Och såklart, måste vi ju åka och hälsa på. Visserligen kändes det till att börja med som om jag riskerade mitt liv med att boka denna resa men är det något ställe jag skulle vilja återvända til så här i efterhandl,  så står absolut Johannesburg och Sydafrika med på topplistan!!!
 
 
 
Till top