Bella/belissimo-landet

Vårt bröllop / Permalink / 9
© Jan Lanai
Via nätet fick vi i våras kontakt med en svenska i Italien som hette Monica Marta. Hon hade erfarenhet av bröllop i Rom så vi bad henne ta fram lite olika förslag på det mesta som kan röra ett giftermål i främmande land. Hon var mycket proffsig i vår mailrelation och vi fick fullt förtroende för henne trots att vi aldrig träffats.
Här blir jag stylad i håret av Rosanna, smink och naglar stod Moira (den yngre kvinnan) för. Killen i bakgrunden är också inblandad i salongen men här i mitt fall - bara smakråd. Och förmodligen bög, för den som undrar upplyser Janne. Vad han nu fick det ifrån...?
Blev överröst av gestikulerande händer och utrop typ:
- Bella - bella - bella - belissimo! Fantastico! Super!
- Yo ar our Grace Kelly!
- Vonderfoooool!!!!
- Romantico donna, svedoise!
Den äldre damen försökte sej på en konversation med mej och Janne....
- Bimbo? Maskulino? Feminino? hon slog frågande ut händerna så hårnålarna flög iväg ut i rummet. Min blivande man som det är ordning och reda med kröp runt på alla fyra och plockade upp nålarna.
- Multie grazie mr. Jan!
- You look just like my man at home, same face, body, everything! sa den yngre av damerna på stapplande engelska.
- Vad menar hon? frågar jag smått förskräckt min sambo. "Bimbo, maskulino, feminino". Tankarna for runt i huvet...vilka har vi hamnat hos egentligen???
- Hon undrar om du vill se ut som en bimbo! svarar min blivande och ser lite full i skratt ut.
- Ja...eller maskulin...Brukar man se maskulin ut som brud? Här i Italien är det kanske en vanlig fråga...
Kände att blodet för några sekunder frös till is i mina ådror.
Den goa damen - Rosanna - gav sej inte i sin undran utan fortsatte att fråga om bimbo osv och efter en liten stund förstod vi. Hon undrade om flickan bland våra barn var lika blond som jag.
- Phhhuuu...
Senare på dagen fick vi reda på att Rosanna var en riktig kändis i Rom. Hon har bl a hand om prinsessans hår i Italien och följer även med på hennes resor för att alltid finnas till hands om nåt hårstrå ligger fel. Nancy som Svennis datade för ett tag sen är även hon stammis hos Rosanna och Moira som ofta jobbar som ett team. Två tjocka pärmar var späckade med kändisar som kunder och nu vill hon även ha in mej på bild i en av pärmarna. Jämte Nancy - hon är ju nästan lite svensk...
© Jan Lanai
#1 - - Mia:

Vad fantastisk vacker du är!!!

Du platsar bra bland alla celebriteter i deras pärm.

#2 - - catrin:

Haha! Tack :) Hörde att ni var i Rom samma helg som vi och på samma sevärdheter dessutom...

#3 - - Mia:

Ja, visst är det lustigt att vi valde samma storstad och samma dagar utan att veta om varandra.... Vi hade 3 uderbara dagar med sol, god mat och fantastiska sevärdigheter, vilket jag förstår att ni också hade och att ni dessutom fick bli herr och fru i denna romantiska och vackra stad!!

#4 - - Eivor:

Så fantastiskt fin du är! Jag är stolt över att vara gudmor till en så fin tjej, inte bara till det yttre utan framförallt det inre. Hoppas att vi får se många fina bilder på er. Vilken upplevelse!

kram Moster

#5 - - Tina:

Tack moster! Du är inte så dum du heller...;D

#6 - - Helen Josefsson:

Du är fantastiskt vacker, blev otroligt glad för er skull när jag förstod att ni gift er. Många lyckokramar från Helen

#7 - - Caroline:

Vilken härlig blogg och vilka fina foto!

#8 - - Catrin:

Tack tjejer. Det är inspirerande med att ha blogg. Tro det eller ej. Tvingas utveckla både det kreativa med bild plus att använda ORD.

Kul att nån vill läsa

#9 - - Katrine:

Jag älskar bilden hos frisören! Fart, fläkt och tjusigt på samma gång. Men så är jag ju fd "frissa" också :)

Till top